Over mij

Mijn foto
I'm a Dutch weaver, knitter, spinner, lacemaker and love anything that has to do with fiber and yarn. And of course I like to read books, magazines, newspapers.

maandag 15 maart 2010

Pronkrolpatroon 1

Beloofd is beloofd: als er mensen geïnteresseerd waren, zou ik het patroon ook hier zetten van de pronkrol. Hoewel ik er verschillende vragen voor kreeg, kwam ik er nog niet aan toe. Maar beloofd is beloofd, dus hier is patroon 1. De volgende zullen steeds in het begin van de maand hier komen te staan, waarschijnlijk net voor het breicafé op de eerste dinsdag van de maand.
Voorlopig zijn de teltekeningen nog wat primitief, maar ik zal proberen uit te vogelen hoe ik dat wat mooier (en eenvoudiger op de computer) kan doen.
Nog even de foto van de eerste twee patroontjes:

As promised: if people were interested, I would put the pattern of the sampler here as well. People asked me for it, but until now there was no time.Because a promise is a promise, however, here is pattern no 1. The next ones will be here early every month, probably just before our knitting cafe evening, on the first Tuesday of the month.
For the time being the charts are a little primitive, but I'll try to find out how I can make them prettier (and simpler on a computer).
Here the picture of the first two patterns again:

Ik schreef al eerder, dat ik de rol uit een boek wilde gaan maken. Toen ik echter het patroon na begon te breien, bleek de teltekening niet te kloppen met de afbeelding uit het boek. Daarna ben ik maar verder gegaan op de manier, die me zelf leuk leek.

I wrote earlier, that I wanted to knit a sampler from a book. However, when I started knitting the pattern from the chart in the book, the result was different from what was in the picture there. After that I continued making my own variations.

Materiaal: Durable glanskatoen nr. 10/Yarn: Durable cotton nr. 10
Naalden: 2 1/2 mm/Needles: 2 1/2 mm

Zet 47 steken op en brei vier naalden recht (twee ribbels)
Brei de eerste en laatste steek van iedere naald recht, zodat er een ribbeltje aan de buitenkant komt. Deze steken staan verder niet in dit patroon.

Naald 1, 5 en 7: 2 av - 3 r (herhalen tot eind)
Naald 2, 4, 6 en 8 : brei de steken zoals ze zich voordoen, hier dus 3 av - 2 r (herh)
Naald 3: 2 av - omslag - 3 samenbreien - omslag (herh). Let op: voor het averecht breien moet de draad tweemaal naar voren geslagen worden. Eenmaal om het gaatje te krijgen, eenmaal om averecht te gaan breien.

Herhaal deze acht naalden viermaal (32 toeren, vier gaatjes boven elkaar).
Brei tenslotte vier naalden recht als afscheiding tussen de patroontjes. Dit zal steeds gebeuren.

Cast on 47 st. and knit 4 rows.
Knit the first and last stitch (garter st) of every row to make a selfedge. These stitches will not be in the rest of this pattern.

Row 1, 5 and 7: p 2 - k 3 (repeat)
Row 2, 4, 6 and 8: knit the stitches as they appear, so here p 3 - k 2 (repeat)
Row 3: p 2 - yo - k 3 tog - yo (repeat) Note: Before purling the yarn should be put forward twice: once to make the yo, once to start purling.

Repeat these eight rows four times (32 rows, four holes vertically).
Finally knit four rows to seperate the different patterns. This will happen between patterns every time.

1 opmerking:

Gjeani zei

Hallo Annie, ik vind je breiwerk prachtig maar ik heb even een andere vraag, ik las ergens dat jij een Toika Lisa hebt, nu heb ik zelf vorige week een tweede handse toika lisa gekocht. Ik ben hem aan het opzetten en zie in het boekje van toika dat de schemels iets schuin omhoog moeten staan terwijl ik in andere boeken lees dat contramarch getouwen de schemels altijd recht moeten hangen. Hoe doe jij dit? Ik hoop dat je me hiermee kunt helpen.
groetjes Giny