Over mij

Mijn foto
I'm a Dutch weaver, knitter, spinner, lacemaker and love anything that has to do with fiber and yarn. And of course I like to read books, magazines, newspapers.

zondag 28 maart 2010

Meer kleuren!

More colours!


Er is zoveel om over te schrijven en maar zo weinig tijd. Ik moet dus kiezen en zal vandaag schrijven over mijn geverfde wol. Gekleurd met paaseierenverf. Ik had beloofd, dat ik hier zou laten zien hoe ik dat deed, en omdat de tabletten nu nog te koop zijn, moet dat nu eerst.

There is so much to write about and so little time. I have to choose and therefore I'll write about my dyed wool. Dyed with easter egg dyes. I had promised to show here how I'd done that and because those dyestuffs are still for sale this week, I have to show this today.


Ik had verschillende verf, van het tuincentrum en van de firma Blokker. Daar zat verschil in: de verf van Blokker loste veel beter op. Dat is belangrijk, want hoewel ik geprobeerd had, de tuincentrum verf ook goed op te lossen: het was duidelijk niet helemaal gelukt. Gelukkig hadden ze wel kleur aan de wol afgegeven. De tweede kleur heb ik de tabletten verkruimeld. Dat ging beter, maar het is niet onverstandig daarvoor handschoenen aan te trekken, want mijn handen hadden heel veel verschillende en zeer houdbare kleuren gekregen.

I had two different dyes, one bought at a garden centre, the other at another shop (Blokker) The latter was much easier to dissolve. This was important, because I tried hard to dissolve the garden centre dye, but without all too much success as I saw afterwards. Fortunately they had given off enough colour to the wool. The second time I crumbled the tablets. It is wise to use gloves for that! My hands had many different colours after that.
Hier staan de eerste potten klaar om de oven in te gaan.

Here the first pots are ready to go into the oven.


Ik gebruik augurkenpotten, die ik speciaal voor het verven bewaard heb. Andere glazen halve literpotten kunnen uiteraard ook.

I use glass jars for dyeing, in which were gherkins once. Any glass jars that can contain half a liter are right.


Doe 4 dl heet water in de potten en los er een verftablet in op. Je kunt ook meer verf in het water oplossen, of twee halve tabletten van verschillende kleuren - alles is mogelijk. Meer verf: donkerder kleur, meer dan een kleur: mengkleur.
Voeg vier eetlepels (4 cl) azijn toe. Ik gebruik witte azijn, maar nodig is dat niet. Gewone keukenazijn kan ook.
Dan de wol erbij. Ongeveer 30 gram per pot. Kan eerst voorgeweekt/gekaard/gekamd worden, kan ook al gesponnen zijn, maar ik deed er ongesponnen, droge wol in. Waarschijnlijk geeft dat wel wat kleurverschil.
Deze potten gaan in de oven (in de mijne passen er 9 tegelijk) en blijven daar een uurtje in, temperatuur op 100 graden.

In the jars I put 4 dl hot water and the dye tablet. It's also possible to use more than 1 tablet, or parts of different coloured tablets. More colourtablets: darker coloured wool, different coloured (parts of) tablets gives mixed colours.
Add 4 tablespoons (4 cc) vinegar. I use white vinegar, but that's not really necessary, the ordinary vinegar used in the kitchen can be used as well.
Then the wool is added. About 30 grams in each jar. The wool can be soaked in water first, it can be combed, carded, etc, it can be spun first, but I used unspun, dry wool. Probably this  influences the result.
Thes jars go into the oven (9 fit in my oven at one time) and they stay there for about an hour, temperature 100 degrees (C)

Ik laat de wol wat afkoelen in de potten, dan spoelen en centrifugeren (een slacentrifuge is voor dit doel heel geschikt) Drogen en spinnen.

I leave the wool in the jars until it cools, then rinse and spin dry. Dry and spin. 
Hier de negen kleuren, nog natte wol, van de tweede serie die ik verfde. Ja: het zijn er echt 9!


Here the nine colours, still wet wool, of the second series I dyed. Yes: there are really 9!


Intussen was de eerste serie droog.

In the mean time the first series had dried.


Natuurlijk kunnen de kleuren door elkaar gekaard worden, waarbij bijvoorbeeld de gelen samen gebruikt worden, of juist niet. Het spelen gaat door.

Of course the colours can be carded together again, for example the yellows can be used together, or the opposite: some different colours. I'll go on playing.

8 opmerkingen:

Ineke zei

Wouw Annie dit is weer een leuk idee...... Heb je nog in Leiden gekeken? Ik heb zeer genoten.
groet Ineke

Gjeani zei

Leuk Annie! een mooi bont plaatje heb je zo, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Leigh zei

I love those jars of color! So cheerful on a chilly, gray spring day.

Amanda zei

What a terrific post. A colour sensation!

Marion B. zei

Wat een idee om dat op deze manier te verven. Maar hoe graag eet jij augurken...........? ;)

Maar ik ga dit idee zeker bewaren. Superleuk.

Malissa zei

Geweldig Annie. Heel erg bedankt.

Lynnette zei

Such an interesting technique and since it is food safe it's perfect for indoor dyeing. I love the Easter colours and can't wait to see what you do with the lovely clouds of colour.
Thank you so much for translating your blog - I really appreciat it.

Annemieke zei

Duidelijke handleiding, ik heb nog nooit met behulp van de oven geverfd, maar tja waarom eigenlijk ook niet. Ik heb donderdag 5 zakjes paaseierverftabletten (leuk scrabble woord) gekocht bij de kruidvat voor 0,25 cent :)
Dus binnenkort kan ik dit ook eens proberen!

Ben erg benieuwd naar het resultaat van het spinnen!

Groetjes Annemieke