Over mij

Mijn foto
I'm a Dutch weaver, knitter, spinner, lacemaker and love anything that has to do with fiber and yarn. And of course I like to read books, magazines, newspapers.

zondag 24 juni 2012

Beetje boos en update

Het is een tijd geleden, dat ik een blog schreef. Dat kwam niet omdat ik het zo vreselijk druk had (of - nou ja, niet drukker dan anders) en ook niet omdat ik niets had om te laten zien, maar wel omdat ik een beetje boos was. Op de computer. Op de email. Op Blogger.
Ja: ook op Blogger: plotseling waren mijn volgers allemaal van mijn blog verdwenen: de gadget zou niet goed geconfigureerd zijn! Maar ik had er niets aan veranderd. Na lang speuren in de forums, bleek, dat meer mensen deze ervaring met me deelden. De technici van Blogger zouden erop studeren. Tot op heden niets van gemerkt.
Maar intussen was door al dit geklooi ook plotseling de lay-out van mijn blog veranderd. Ik had er (alweer) niets aan gedaan, maar kreeg het ook niet voor elkaar om mijn oude beeld weer terug te krijgen. Nu maar even zo dus. Balend. En voor al mijn volgers: ik ben dol op jullie allemaal, maar kan jullie even niet zien op mijn blog zelf, wel op de ontwerppagina's van het blog.

It's a long time ago that I wrote a blog. That wasn't because I was very busy (or - at least not busier than at other times) and also not because there was nothing to write about, but it was because I was a little bit angry. At the computer. At our emailprogramme. At Blogger.
Yes, I was angry at Blogger. Suddenly all my followers on my page had disappeared: I was told instead that the gadget hadn't been configurated correctly. But I hadn't done anything to change that. After a long search through Blogger and its forums it turned out, that more people have the same problem. Blogger's technician's will look into it. I haven't seen any results yet.
In the mean time, because of all this searching and trying to get things right again, the lay-out of my blog had changed and I didn't manage to get the same look back. Well, I'll lkleave it like this for the moment. Annoyed. And a message to my followers: I love you all dearly, but I can't see you on my blog at the moment, except when I look at the design pages, where you all reappear.


Boos was/ben ik ook op Windows Live Mail: we krijgen doorlopend bericht, dat we een update moeten ophalen. Als we dat doen kunnen we niet meer emailen! Ik ontvang de mails wel, maar kan ze niet versturen! Eigenlijk werkt dit email programma al niet goed vanaf het begin. Ik verlang erg terug naar onze oude computer, waar we dit soort gekkigheid niet de hele tijd hadden. Ik wil best iets op een computer doen, maar hij moet wel doen wat ik wil en ik wil me niet verdiepen in het waarom van dit alles. Dat gaat allemaal veel te veel ten koste van mijn textieltijd.

I also am-was angry at Windows Live mail± we get messages all the time, that we need another update. When we don´t do this, we can´t start the programme, when we do, we can´t send or answer any emails! Actually thisprogramme hasn´t worked properly from the start. I´m really missing my old computer and email programme, where we didn´t have all this ´fun´. I like doing computer things, but it has to do waht I want and when I want that. I don´t want to spend too much time on the why and how of all that. It takes too much of my fiber and yarn activities.


Die waren er echt en hier nu een update.

There really were a few and here is an update.
Mijn weefgetouw staat weer klaar. Ik heb een katoen schering opgezet en ingeregen in het netwerkpatroon van Alice Schlein, uit Twill Thrills (The best of Weaver´s). Ik was al lang van plan me eens te verdiepen in netwerkweefsels en begin nu eerst maar eens met iets na te weven. Bijna tenminste, want ik heb de rijging een klein beetje veranderd. De inslag wordt een donkere chenille.

My loom is ready for weaving again! I warped it with a cotton warp and threaded it in the network weave Alice Schlein describes in Twill Thrills (The best of Weaver's) I have long had the intention to try out network weaves and am now starting with weaving an example from the book. At least almast, I changed a few things of the threading. Weft will be a dark chenille.
Plotseling ben ik helemaal enthousiast voor tolspinnen. Toen ik iemand wilde voordoen hoe dat moest, bleek ik de vaardigheid zelf een beetje verloren te hebben. Ik vond wat wol, die ik lang geleden geverfd had en compleet vergeten. De helft ervan was gesponnen op mijn oude Louet, ik was van plan de rest te spinnen op de tol en die twee samen te twijnen. Mijn cd-tolletje deed het weer prima, na enige oefening.

Suddenly I really love spindling again. When I wanted to show somebody how to do that, I noticed that I had forgotten alittle how to do it. I found some wool, which I had dyed a long time ago and completely forgetten. Half of it had been spun on my old Louet and I had planned to spin the other half on my spindle and ply the twon singles together. My cd-spindle worked perfectly again, after some practise.
 Toch ging alles niet helemaal zoals gepland, want ik had de tol de verkeerde kant op gedraaid! De Louet wol was z gesponnen, de tolwol s. Samen twijnen ging dus niet goed. Daarom heb ik, op de tol, allebei apart getwijnd. Hier is de getwijnde tolwol. De andere streng ziet er ongeveer net zo uit.

Still all didn't go as I had planned, for I hadturned the spindle the worng way! The Lout fiber had been spun z-wise and the spindle wool s-wise. Plying those two together wasn't a good idea, so I plyed both of them apart, on the spindle. This is the spindle wool, the other skein looks almost the same.
Voor mijn verjaardag, die ik in deze periode ook nog moest afwerken (het was niet druk, want Nederland voetbalde voor het eerst op de EK dit tournooi, tegen Denemarken, en iedereen zat met de neus voor de buis) kreeg ik een nieuwe tol: een Turkse. Hier ligt hij, samen met de eerste bol, die ik erop geproduceerd heb. Geweldig!
Ook kreeg ik de mooie merino/zijde, die erbij ligt en nog een paar zijden 'zakdoekjes'.

For my birthday, also in this period, (it wasn't very busy, for that day the Dutch had to play their first football match on the EC this year, agains Denmark and everybody was glued to the tv) I received a new spindle: a Turkish spindle. Here it is, with the first ball of singles I made on it. It's great!
I also got the nice merino/silk that's in the photo, and a few silk 'hankies'.
De vorst in februari doodde veel van de planten en struiken in de tuin. Ook mijn geliefde toverhazelaar heeft de kou niet overleefd, wat me droevig stemde. Mijn kindertjes wisten dat en kwamen mij een nieuwe brengen. Moedertje weer blij!

The frost in February killed many of the plants and shrubs in our garden. Also my beloved witch hazel hadn't survived, which made me sad. My chidlren knew that and gave me a new one. Mommy is happy again!
In een van mijn vorige blogs vroeg ik, met welke kleur ik een bont gesponnen draadje moest gaan twijnen. De keus viel op het helle groen. Daarvan was echter bij lange na niet genoeg om de hele klos te twijnen, dus was overbleef werd een driedraads garen: navaho getwijnd. De bont/helgroene streng zit op de haspel, de driedraads op de klos.

In a former blog I asked, with wat I should ply a many coloured singles I'd spun. I chose the light green. There wasn't by far enough for the whole bobbin, though and I Navaho plied the rest. The variegated/green yarn is on the niddy-noddy and the navaho plied is on the bobbin.
Bont/groen/tweedraads Variegated/green/two ply
 Hier nog even de helle groene kleur waarmee getwijnd is.

Here the green I used to ply.
Breien deed ik ook nog. Van alles zijn nog geen foto's, want er moet nog iets voor een volgende keer overblijven. Dit is het wilde breiwerk voor de tweede paal, die ik geadopteerd heb voor het feest in september. Lief en poezelig, toch?

I also did some knitting. There aren't photo's of everything yet, for some has to wait for a next time. This is the yarn bomb that has to go on the second pole I adopted for the yarn bomb event in Hoorn, coming September. Isn't it sweet and cuddly?
Tenslotte twee gehaakte blokjes. Op Ravelry ben ik lid geworden van de groep, die iedere maand een klein en een groot blok haakt. Dit zij twee voorbeelden van het kleine blok van deze maand. Allebei handgesponnen wol, want ik ben wat voorraden aan het verwerken. Hoewel het linker blok een toer meer telt is de wol zoveel dunner, dat het blok nog steeds kleiner is. Allebei de blokken zijn gehaakt met een haaknaald van 5.5 mm.

Finally two crocheted blocks. On Ravelry I've joined a group that crochets a small and a bigger block each month. This are two examples of the small block of this month, both made of handspun wool, for I want to use some of my handspun before I make more. Although the lefthand block has one row more it's still smaller than the right on, because the yarn is so much thinner. Both were crocheted on a 5.5 mm needle.

3 opmerkingen:

bommelmien zei

Wat vervelend dat de boel niet werkt zoals jij zou willen. In ieder geval komt je bericht wel door....
Gelukkig heb je wel kunnen handwerken... Alle wol ziet er mooi uit en je bent lekker bezig met de spintol. Dat heb ik nog nooit gedaan, wel spinnen met een wiel. Ben benieuwd naar je weefsel. De kleur is in ieder geval al mooi, maar door de inslag met een donkerder kleur zal het geheel wel anders worden.
Hoorn gaat dus prachtig aangekleed worden in september. Ik heb er al meer berichten over gelezen en gezien.Een fijne dag en groeten van Willemien.

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Ben blij dat ik je blog hebt gevonden! Ikzelf ben dol op wol en heb onlangs ook een spinnenwiel aangekocht. Nu lekker oefenen!
Fijn dag van TT

Sharon zei

Oh my goodness, you might not have been blogging but you have been busy. I meant to say that I really think your weaving is pretty. I like just the two blues.